torstai 13. joulukuuta 2012

Grilled Cheese Sandwich with a Green Twist


Mikä on maailman parhainta? Typerä kysymys, Grillatut juusto sandwichit tietenkin!

Mä rrrrrrakastan juustoa!

Huhtikuu onkin mun lempparikuukausi vuodesta, koska se on kansainvälinen Grilled Cheese Sandwich-kuukausi (jep, mä tiedän, että nyt on joulukuu!). Kuinkas moni tiesi tämän pienen detailin huhtikuusta? Oikeasti mä vihaan kyseistö aikaa kahdesta syystä; silloin kevätallergiat on pahimmillaan ja on mun pikkusiskon synttärit (vitsi, oikeasti vihaan kevättä katupölyn, allergioiden ja loppukoe-puristusten takia).

Törmäsin Pinterestissä tähän reseptiin ja vähän muokkailin siitä itselleni oikein oivan lounaan. (eli jätin ne ainesosat mitä mulle ei ollut jääkaapissa tai olin allerginen). Linkki sivustolle löytyy postauksen lopusta, jos jotakuta kiinnostaa. 

Oon niin ihastunut tohon sandwichiin et oon tehnyt niitä joka päivä tällä viikolla!

En ole ennen jakanut reseptejä kenenkään kanssa, koska oon aika epävarma keittiössä, vaikkakin oikeesti alan olla aika hyvä kokki. Emmä Jyväskylän aikana ansainnut turhan takia lempinimeä Kauppakadun Ikea-keittiön Masterchef Fanki Darma.

Eli ei siitä sen enempää, mennään asiaan.


Tarvitset:
  • 2 viipaletta paahtoleipää. Käytin itse tommosta täysjyvävehnä paahtarii(tms), jossa ei ole mitään ylläri-siemenenpalasia. En tykkää siemenistä mun paahtareissa.
  • Mietoa cheddar-juustoa
  • Vuohenjuustoa
  • Avokadon puolikas
  • Lehtipinaattia (siis nuoren kasvin kerättyjä lehtiä, ei sitä täysikäistä, koska se on liian voimakasta, ja en ole varma saako sitä käyttää raakana) 
  • Pippuria ja suolaa
  • Piraus öljyä paistinpannuun



Tän lounaan tekemiseen menee kirjaimellisesti 5 minuuttia ja syömiseen vain pari minsaa, jopa tämmöselle hitaamallekkin syöjälle. 


Aloita leikkaamalla Cheddarista paloja. Meillä ei ole juustohöylää, tai en ainakaan ole vielä tän parin kuukauden aikana paikantanut sitä. En todellakaan jaksa alkaa raastamaan juustoa, joten leikkaan siitä mahdollisimman ohuita palkkeja. Cheddar on tässä sandwichissa se juusto, jonka on tarkoitus sulaa. Mitä paksumpia paloja leikkelet, sitä vähemmän cheddar kuitenkaan ehtii sulaa, joten pidä tämä mielessä.


Asettele toisen leipäviipaleen päälle pinaatin lehtiä noin ikään. 

Tiesittekö muuten, että pinaatti ei oikeasti sisällä yhtään sen enempää rautaa kuin muut vihreät kasvit? Harhaluulo, jonka takia Kippari Kallekin sai voimansa pinaattia syömällä perustuu 1870-luvulla tehtyyn desimaalivirheeseen, minkä johdosta pinaatin rauta-pitoisuutta luultiin kymmenkertaiseksi sen todelliseen määrään. Korjaus tehtiin 1930-luvulla, mutta harhaluulo oli siinä vaiheessa jo niin laajalle levinnyt ja iskostunut ihmisten tajuntaan täysin peruuttamattomalla tavalla. 

Kuitenkin, pinaatti sisältää oksaalihappoja, jotka edesauttaa raudan imeytymistä, samoin kalsiumin. Sempä takia pinaattia usein tarjotaan maitoa sisältävien kastikkeiden kera.


Leikkaa tän hetken muodikkain hedelmä, eli avokado, kahtia. Varo sormia! Säästä kivellinen puolisko toiseen kertaan. Valitettavasti avokadon pinta tummuu jopa tunneissa, mutta se ei tarkoita, että hedelmä olisi mennyt huonoksi. Ällö ulkomuodon muutos johtuu hapesta. Tummumisen voi estää säilyttämällä kivellistä avokadopuolikasta tiiviissä ja vähähappisessa purkissa. Voit myös sivellä leikkuupintaan oliiviöljyä tai sitruunan mehua. Olen myös kuullut, että sipulin leikkaaminen purkkiin mukaan ja asettamalla päälle avokado kuoripinta vasten sipuleita auttaa. 

Seuraavalla kerralla tummuneen pinnan voi ohuelti leikata pois hedelmästä. Avokadon puolikas säilyy kuten muutkin hedelmät, sen muutaman päivän. Homeen ilmaantuessa hedelmään tiedät sen varmasti olevan pilalla... Viimeistään siinä vaiheessa, kun kuulet kummaa koputtelua jääkaapin perältä. ;)


Leikkele avokadon puolikas ja asettele pinaatinlehtien päälle. Älä rohmua, ettei koko sandwich romahda.


Avokado sisältää paljon rasvaa ja on kaloripitoinen hedelmä. Sen sisältämät rasvat ovat kuitenkin pehmeitä rasvoja, joita ihminen tarvitsee. Rasvaa ei ihmisen (laihduttajat huomio) kuulu välttää, vaan tärkeää on millaisia rasvoja syö. Laihduttajat usein jättää leivän päältä margariinin pois ja korvaa sen sitten juustolla, joka sisältää kovia rasvoja. Avokado sisältää myös kaliumia, mikä on tärkeä aine lihasten, hermoston ja sydämen toiminnan kannalta. Lisäksi avokado sisältää B-, E- ja K-vitamiinia.

Grillatut juusto sandwichit nyt ei itsessään ole kovin terveellinen välipala. Eli tuskin aortta ja sepelvalimot kiittävät sinua, mutta mielestäni lisäämällä raaka-aineita, kuten pinaattia ja avokadoa tämmösenkiin kolesterolipommiin, siitä saa aika oivan, maittavan ja täyttävän lounaan.

Tai niin mä ainakin itselleni uskottelen...


Riko sormilla päälle pehmeää vuohenjuustoa max. parin ruokalusikallisen verran. 


Lopuksi, mikäli siltä tuntuu, lisää hyppyselliset suolaa ja pippuria päälle. Avokadon maut tulee ihanalla tavalla esille suolan ja pippurin avulla.


Sun sandwichin pitäisi tällä hetkellä näyttää about tältä.


Kokoa voileipä... Tässä vaiheessa sulle tulee ongelmia, mikäli olet rohmunnut täytteiden kanssa. Paina kantta alas, jotta täytteen pysyy tiiviisti leivän sisällä. 


Paista sandwich MIEDOLLA lämmöllä, jotta juusto ehtii sulaa leivän sisällä, ilman, että leivän pinta kärähtää.


Parin minuutin päästä käännä leipä hellästi ympäri ja paista toinen puoli kullan ruskeaksi ja rapeaksi.


Maltti on valttia.


Sen jälkeen, kun sandwich on paistettu, leikkaa se kulmasta kulmaan kahdeksi kolmioksi.

Tarjoile mehun, teen, kahvin tai maidon kera. Tai mitä nyt ikinä juotkaan lounaalla...


Herkullista!

Toivottavasti tykkäsitte! :)

xo

Daughter of Murphy


Ps. Jakakaa ihmeessä omia täyte-ideoitanne. :)

Lähteet:
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Kiellettyj%C3%A4-ruoka-aineita-ei-ole/1020/
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden_luontaiset_myrkyt/usein_kysyttya_/
http://www.kasvikset.fi/Suomeksi/Asiakkaille/Kasvitieto/Syotavat_kasvit/Muita_vihanneksia/pinaatti

Pin It Now!

4 kommenttia:

  1. Heii,

    Kiitti reseptistä.
    Vedin näitä eilisen perjantain kunniaksi mahaani kolmin kappalein :).. en vaan pystynyt lopettamaan :).. Suomesta tosin ei saa hyvää cheddaria joten Edamilla mentiin ja vuohenjuusto ei ole mun kaveri joten korvasin sen fetalla, mutta ai nam miten oli hyvää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heiii, mahtavaa! :) Juustoja onki helppo vaihdella mieleisikseen, tos alkuperäisessäki reseptissä oli käytetty mozarellaa cheddarin sijasta ja mä taasen en oo mozarellan suurin ystävä. :P

      Poista
  2. Ooo nam, tota pitää ehdottomasti kokeilla! Eipä oo tullut mieleen laittaa avokadoa juustovoileipiin... Mutta varmaankin toimii. Ja ah vuohenjuusto, rakastan sitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No varsinkin jos tykkäät vuohenjuustosta, niin suosittelen! Pitää vaan varoa, ettei laita liikaa noita täytteitä. :D

      Poista